Powered by Smartsupp
Keresés

Rólunk

Forbes logó

30 sikeres magyar 30 alatt - 2019

A kapszaicinfüggők hazai kispápája a 24 éves Bogár Márk, aki a focis karriert hagyta ott, hogy felpörgesse a családi csilibizniszt. Forbes.hu

Airbnb magazine logó

A New York Times újságírója

So it was heartening to meet márk bogár, a 24-year-old who lives in tetétlen, a village of 1,500 in eastern hungary, and who.. Medium.com

Gasztroangyal logó

Borbás Marcsi Tetétlenbe látogat

A Gasztroangyal Tetétlenbe látogat, ahol egy régi ismerős, Bogár Sándor avatja be a nézőket a chilipaprika rejtelmeibe. Mtva.hu

Bogárné Rábai Edit

„Hiszünk a megújulásban és az elvégzett munkában....”

Kezdetben vala az erőspaprika. Legalábbis Magyarországon. Tudtuk, hogy a lecsót, halászlevet kétféleképpen kérhetjük, csípősen vagy nem csípősen.

Ha az előbbire szavaztunk, megint két lehetőségünk volt: vagy belekarikáztunk egy hegyes zöldet a tányérba, vagy reménykedtünk benne, hogy a szakácsnő a kis piros kalocsai zacskók közül az „erős” feliratúból adagolt az ételbe.

Ha külföldi vendégünk jött, felvágtunk vele, hogy milyen kemény legények vagyunk, és még a húslevest is keményen megraktuk Erős Pistával, hadd izzadjon a szerencsétlen, miközben rajtunk egy csöpp veríték nem sok, annyi sem látszik. Ha valahol arról olvastunk, hogy más országokban is esznek csípőset, legyintettünk, nekünk aztán nem tudnak újat mutatni.

Bogárné Rábai Edit megnézi a kemencét, amiben kenyérlángos sül

01.

Lehet, hogy 2012-ig Bogár Sándor is így gondolta, amikor is egy Amerikát megjárt ismerősétől nem mini Szabadság-szobrot, hanem egy Habanero-paprikát kapott ajándékba. Megkóstolta, és a szépséges zöldségnek nem csak az erejétől, hanem az ízétől is elállt a szava. Határozottan más, gazdag, teljes íz, máshol, máshogyan csíp – egy egészen új világ. Sándor, akárcsak a mesebeli szegénylegény, elültette a világlátott Habanero magjait, azok kikeltek, termést hoztak, és így indult világhódító útjára a Sárréti Chilifarm.

A családi vállalkozás mára komoly hírnevet mondhat magáénak. Termékeik között kezdő és haladó kapszaicin-függők (igen, van ilyen) is megtalálják a nekik valót. Készítenek szárított, porított paprikát, savanyúságot, édességeket és szószokat is, óriási a választék, tessék csak kipróbálni.

02.

A csípőspaprikáknak is van ám olimpiájuk. Nem is egy! Évente több versenyt is rendeznek a világ körül. A Hot Pepper Awards például minden évben más termékcsoportra fókuszál, teszteltek már csokoládékat, savanyúságokat, sőt, még energiaitalokat is! Idén a konzervatív vonal mellett voksoltak, ezúttal a csípős szószok álltak sorba a világ legjobbja címért. 

A Sárréti Chilifarm is benevezett két szószt, a nemzetközi szinten is beszédes Chili Joker Killer Smile-t (Joker gyilkos mosolya chili), és a csak itthon sokatmondó nevű Levendurvá-t. A két szósz tarolt a mezőnyben. A Chili Joker Killer Smile elhozta a „Best Scorpion Pepper Sauce” (A legjobb scorpion-paprikaszósz) díjat.

03.

A scorpion paprika a világ legerősebb paprikája. Az Erős Pistát tessék megszorozni körülbelül háromezerrel – megvan? A Joker mosolya ezenkívül bezsebelt még két harmadik helyet és világelsőnek választották a „Pepper-based – Supershots” kategóriában!

A Levendurva is remekül szerepelt, bronzérmet nyert a „Pepper blend”-ek között és ezüstöt a „Unique” kategóriában. Persze, aki nem hiszi, járjon nyugodtan utána. Érdemes végigkóstolni a Sárréti Chilifarm termékeit, aki még kezdő és bizonytalan, bátran forduljon a Bogár-családhoz, kedvesen elkalauzolják majd a chilik között. Kísérletezni, kóstolni szabad, egy dolgot azonban ne felejtsünk el: a kapszaicin sok mindenben oldódik, de hideg vízben nem. Szóval, ha lángol a torkunk, ne egy pohár vízzel próbáljuk enyhíteni az élményt, együnk inkább egy falat kenyeret vagy egy kanál joghurtot. Kalandra fel!

Bogár Sándor
Bogár Zoltán és Bogár Sándor
Bogár Zoltán
Bogár Sándor a fóliastároban chilibe harap fekete-fehér kép

Munka, szorgalom, siker

„Álomszerű eredményeket értek el termékeink Amerikában....”

Az Egyesült Államokban, a Chile Pepper Magazin által kiírt versenyen első helyezést ért el a Sárréti Chilifarm és Balogh Dániel (W35, Revolución Budapest) közös gyermeke, traBBQ nevű whisky-s barbecue szósz, melynek névadó keresztapja a Showder Klubból és a stand up comedy világából jól ismert Lorán Barnabás alias TRAbarna lett.

A magyar első helyezés annak tudatában is szenzációs siker, hogy a mezőnyben megmérettette magát a PuckerButt Company is, aminek atyja az az Ed Curry, aki jelenleg a világ legerősebb chili paprikájának, a Carolina Reaper chilijének nemesítője. A verseny kategóriái közül a Sárréti Chilifarm az „Alkoholtartalmú BBQ szósz” kategóriájának első helyét szerezte meg, több nemzetközi gyártót utasítva maga mögé.

A Sárréti Chilifarm 2012-es indulása óta folyamatosan növekvő területen, egyre modernebb és tudatosan fejlesztett technológiával termeszti saját paprikáit Debrecen mellett, amelynek gyümölcsére mostmár a világ is felfigyelt. A családi vállalkozás több, közismert magyar séffel és étteremtulajdonossal működik együtt (Kovács Lázár, Sass Dani, Rákóczi Feri), ezen kívül gasztro -rendezvények, roadshow-k és csapatépítő események állandó résztvevője lett.

A magyar sikerről a 200.000 fős nemzetközi olvasótáborral rendelkező Chile Pepper magazin következő kiadásában számol be.

Friss riport
Meglepetés magazin szerkesztője járt nálunk

Egész életük a munka, de ettől boldogok igazán

Egy sárréti házaspár feltette a Tetétlen nevű települést az ínyencek térképére. Nemcsak Magyarországon, az egész világon. Bogár Sándor és Rábai Edit egy évtized alatt futtatták fel vállalkozásukat, a Sárréti Chilifarmot. 

„Az erő veled van!” – ez a Jedi lovagokra utaló cégtábla fogad a leanderekkel, muskátlikkal pompázó udvaron.  Gyönyörű a kert, de ez nem is csoda, Sándor és Edit családja generációk óta kertészettel foglalkozott. A növénytermesztés a vérükben van. Tizenkét-tizenhárom éve ugyan átvehették volna a szülők munkáját, szállíthatták volna ők is az egynyári virágokat és zöldségeket a környékbeli piacokra, de valami újra vágytak. „Úgy gondoltuk, van rá lehetőségünk, hogy olyasmit csináljunk, amivel más nem foglalkozik. 2012-ben talán még az országban is csak két-három csilitermesztő volt. Jó időben sikerült ebbe beletenyerelnünk. Az első évben csak próbálkoztunk, az volt a jelszó: »majd én megeszem, ha nem tudjuk eladni…« 

Akkor kell, ha nagyon erős

Sándor már gyerekkorában szerette az erős paprikát. Akármennyire csípett is, elöntötte a boldogság egy-egy tüzes falat után. „Akkor még nem hallottam arról, mi is az az endorfin, a boldogsághormon” – mondja nevetve. Aztán az egyik ismerőse hozott neki Mexikóból és Dél-Karolinából ottani csiliket. Tudta, hogy a magyar paprikák Sándornak már nem jelentenek kihívást. A dél-amerikai fajták persze felkeltették az érdeklődését, magjait Edittel elültették a szülők fóliasátrának egyik sarkában, és már ez is elég nagy mennyiséget hozott. „Tovább kísérletezünk, kipróbáltuk a füstölést, csináltunk krémet, őrleményt, mártást, kezdetben paradicsomos alappal. Első körben megkóstoltattam mindent a családdal, a barátokkal, a reakciójukból pedig úgy ítéltem meg, nem lehet olyan rossz.” Ekkor már tudatosan keresett az interneten Magyarországon is ismert szaporítóanyagot, cayenne, a jalapeno, habanero magokat. Közben, főleg Budapesten egyre több lett a mexikói konyhát népszerűsítő étterem, és berobbant a csili-láz. Sándorék ekkor már Thaiföldről Indiából is szereztek be magokat, többek között az akkori Guinness-rekorder Ghost chiliből, amit az idő tájt a világ legerősebbjének tartottak. Ma már letaszította a trónjáról a Carolina Reaper.

Ami jó, annak híre megy

Ahogy mondani szokás, a jó bornak nem kell cégér. A Bogár-házaspár olyan recepteket kísérletezett ki, amikre az éttermek is felfigyeltek. Igazán híressé pedig Borbás Marcsi műsora, a Gasztroangyal tette őket 2014-ben. Amikor tervezgették a vállalkozást, még megvolt az eredeti munkájuk is. Sándor tanult szakmája víz-, gáz, központi fűtés szerelő. „Telepítettünk központi fűtést, gázkazánokat tíz évig, el kellett járnunk távolabbra is, nem volt könnyű a család, a három gyerekünk nélkül. Aztán itt helyben lettem karbantartó. Ekkor jött a paprika. Edit óvatos volt, azt mondta csináljuk párhuzamosan öt évig, de már a harmadik évben kiderült, hogy a csili lesz a befutó.” Éttermek rendelnek tőlük, fesztiválokra, vásárokra járnak szinte minden hétvégén, de a legtöbbet a webáruház forgalmaz. Ennek köszönhető, hogy a Covid sem rendítette meg őket. „Megismertek bennünket a rendezvényszervezők, új szín voltunk a palettán a kürtőskalácsok, lángos, kenyérlángos, a hagyományos dolgok mellett – meséli Sándor. – A magyar gasztronómiától egyébként sem áll messze a csípős paprika. Nem ijednek meg tőle az emberek –, amíg meg nem kóstolják. Tízből nyolcan úgy jönnek oda, hogy »ettem én már Erős Pistát, ezt is ki fogom bírni« de arra már sokan felkapják a fejüket, hogy a mi standunknál a fele társaság sír, mert kóstolt, a másik fele meg azon röhög, hogy milyen arcokat vágnak.”

Filmcsillag a kastélyban

Sándort élvezet hallgatni, de azt is jó látni, hogy két ember ennyi munka és pörgés mellett ekkora harmóniában él együtt és huszonkilenc év után is ennyire szikrázik közöttük a levegő. Mindketten Tetétlenben születtek, az általános iskolában is ismerték egymást. A középiskolában szétfújta őket a szél, más társaságba jártak. Aztán a diszkó és a régi Zichy-kastélyban működő kultúrház foglalkozásai újra összesodorták őket, egymásra találtak. Érdekes adalék, hogy Edit nagymamája a szobalánya volt a mára teljesen elfeledett Lilian Harveynak, aki egykor nagyobb sztár volt, mint Greta Garbo, 1930-ban megvásárolta a tetétleni Zichy-kastélyt, és kilenc évig ott is lakott. Sándor és Edit a munkájuk mellett három gyereket is felneveltek. Legidősebb fiuk, Márk a legnagyobb segítségük, mert mindent, ami az internettel kapcsolatos, ő intéz. „Ő már az a generáció, aki klaviatúrával együtt született – meséli Sándor – neki már nem gond összedobni a weboldalt, az Instagramon való megjelenést, vagy intézni a webshop ügyeit.” A honlapon pedig nagyon mulatságos terméknevekkel találkozhatunk: Csak Norris, Özvegycsináló, Füst az üstben, Leteper, Gasztromókus. Ezek mind Sándor humorát és marketinges tehetségét dicsérik. 

Mi fér egy napba?

Felfoghatatlan, hogy egy házaspár hogy tud ennyit dolgozni. Mintha nekik nem huszonnégy órából állna egy nap. Közel tizenegyezer tövet ültettek idén, nemsokára kezdik a szüretet és a feldolgozást. Szűk egy hektáron gazdálkodnak, fóliasátrakban, de nem egy helyben, hanem a település különböző részein, a szomszéd telkén, a nagyszülők, az apósék portáján. „A Tour de France után ez a Tour de Tetétlen – mondja Sándor – folyamatosan mozgásban vagyunk biciklivel tekerünk egyik helyről a másikra, mikor az egyiken befejeztük a munkát, már mehetünk is a másikhoz.” Amit megtermeltek, feldolgoztak, sokszor elfogyott a szezon végére, és nem hagyhatták, hogy a vásárlók üres kézzel távozzanak. Mára elérték azt a mennyiséget, hogy már nem kell senkinek azt mondaniuk: „sajnos elfogyott”. A szószaikhoz maguk termelik a paradicsomot, a hagymát, a gyümölcsöket, a földiepret, a barackot, merthogy termékeik között igazi újdonságok, gyümölcsös, epres, meggyes csilik is találhatók. Nemzetközi díjakat, világbajnokságot nyertek egyes szószaikkal. De a hozzájuk bekopogtató érdeklődőket sem küldik el, inkább behívják és megvendégelik őket. A Farmlátogatáson turistacsoportok is részt vesznek, Hollandiából is voltak látogatóik. Ilyenkor kemencében, bográcsban készülnek a finomságok. Edit arra is magyarázatot ad, hogy szakítanak minderre időt: „Szakítunk rá. Úgy osztjuk be. A logisztikának működnie kell.” A csili a tartós hideget nem bírja, télen fel kell szedni a tizenegyezer tövet. Csak karácsony és szilveszter között pihennek, a január már a fóliasátorban kezdődik. Közben februárban beindulnak a fesztiválok is. Nincs megállás. Sándor szerint elérték teljesítőképességük felső határát. „Olyan nagyra nőtte ki magát ez a vállalkozás, hogy ketten már nem bírunk többet. De most úgy működik, ahogy szeretnénk.” – összegez Sándor, és derűsen egymásra nevetnek Edittel. 

Erdélyi Z. Ágnes

Évek, versenyek, Sárréti ChiliFarm eredmények
2017

World Champion – Sárréti Chilifarm – Stroke-berry “Leteper”

BBQ Sauce Division – Alcohol – infused
3. Sárréti Chilifarm – traBBQ

2. Kígyóscsili – Smoky BBQ Sauce 2017
World Champion – GaBko Chili – BBQ with Whiskey & Honey

BBQ Sauce Division – Alcohol – infused.
1st – Sárréti Chilifarm – traBBQ

2018

BEST SCORPION PEPPER SAUCE – Sárréti Chilifarm – Chili Joker

FEATURED PEPPER – SUPERHOTS
1st – Melbourne Hot Sauce – Reaper Whisky BBQ
2nd – Bold Badger – Yellow 7 Pot Sauce
3rd – Sárréti Chilifarm – Chili Joker

PEPPER BLEND
1st – Britannia Mills – Chaude Boucane
2nd – Dinosaur Bar-B-Que – Garlic Chiptole Pepper Sauce
3rd – Sárréti Chilifarm – Levendurva

PEPPER BLEND – SUPERHOTS
1st – Hellfire Hot Sauce – Gourmet Green
2nd – Pepper North – Solar Flare
3rd – Sárréti Chilifarm – Chili Joker

PEPPER-BASED – SUPERHOTS
1st – Sárréti Chilifarm – Chili Joker
2nd – Pepper North – Momento de Muerte
3rd – Pepper North – Stargazer

UNIQUE
1st – Dinosaur Bar-B-Que – Garlic Chipotle Pepper Sauce
2nd – Sárréti Chilifarm – Levendurva
3rd – OSO Pepper Company – Cry Out Coastal Fog

2019

BBQ- Alcohol Infused
1st – GaBko- BBQ with Whiskey and Honey
2nd – Sarreti Chilifarm- traBBQ Whiskey in a Jar
3rd – Saucy Minx- Smoke Peach-Mango with Rum

Treats- Snacks
1st – Sarreti Chilifarm- Chili & Choco Pumpkin ball
2nd – Gemini Crow/ Demon Vegan- Slasher Snacks 3rd – Wicked Lix- Cinnamon Whiskey Cherries

BEST HOT SAUCE / OPEN CATEGORY
1ST – Sarreti Chilifarm – Magaszaki – Cucumber dream

CREATIVE BLEND
2ND – Sarreti Chilifarm – Gasztro Mókus – Intoxicated Cherry Baby

2020

MUSTARD
1st – First Angel’s Share- Cabarrus Gold Mustard Second
2nd – Hungarian Chili Farmer – Honey & the BEEast
3rd. Mustard Third Born to Hula- Yellow Dill Mustard

Bogár Márk
Büszke vagyok a szüleimre!

Bogár Márk szintén a szüleivel együtt inspirálódik. A Sárréti Chilifarm egy hamisítatlan családi vállalkozás, és ami nekünk, szervezőknek a leginkább megkapó benne, az épp a generációk készségeinek gyönyörű találkozása.

Márk olyan vidám, szinte pimasz humorral tálalja a közösségi média lapjain a chilitermesztés szenvedélyét, amilyen kőkeményen szülei dolgozni, alkotni, stabilan építkezni tudnak. Ez a két kvalitás – a frissesség és az évtizedes munkatapasztalat – láthatóan, és üzleti sikerek szintjén mérhetően is megjelenik a vállalkozásukban.

– Ecommerce Expo

Alig néhány év leforgása alatt világszerte ismertté vált a magyar chili egy családi vállalkozásként indult startup, a Sárréti Chilifarm jóvoltából. A cég termékei világversenyek díjait zsebelik be, ám a jó chilinek is kell a cégér. Bogár Márk, a vállalkozás ügyvezetője szerint a siker egyik legfontosabb kulcsa a digitalizáció.

Miért épp chili?
Szüleim hobbikertészként kezdtek foglalkozni a chilipaprikával még 2011-ben. Akkoriban a boltok polcain csak külföldi termékeket lehetett látni, feldolgozásban még senki nem volt jelent, ezért adta magát, hogy belevágjanak. Csiliszószunkkal, örleményünkkel először a hazai vásárokon mutatkoztunk be és a gasztromédia is felfigyelt ránk. Én 2015-ben, iskoláim végeztével csatlakoztam a családi vállalkozáshoz, forráshoz jutottunk a fiatal gazda pályázaton, azóta pedig összesen öt fővel az ország legnagyobb chilis vállalkozása vagyunk.

– Telekom Pont Most

Bogár Márk
Borbás Marcsi a farmra látogat
Chili szósz készítés
Rádió 1, Balázséknál jártunk
Családi chilifarm
Friss chilik tesztelése
Zöldséges.com járt nálunk
Forbes logó

Telekom MOST Fórum

Ahogy Bogár Márk, a Sárréti Chilifarm fiatal tulajdonosa megfogalmazta: „A titok az, hogy nem szabad elfelejteni dolgozni, és nem szabad elfelejteni embernek maradni a digitális világban.”

Nosalty logó

#HÁZICSEMEGE: Sárréti Chilifarm

A minőség mellett az ötletes névadás is nagy erőssége a márkának. A Carolina Reaper chilikrém például a Csak Norris nevet viseli, és a felirat tanulsága szerint ez a palackozott pörgőrúgás.

Telekom logó

Kicsi a chili, de erős

Alig néhány év leforgása alatt világszerte ismertté vált a magyar chili egy családi vállalkozásként indult startup, a Sárréti Chilifarm jóvoltából. A cég termékei világversenyek díjait zsebelik be, ám a jó chilinek is kell a cégér.

0
    0
    Kosár tartalma
    A kosarad jelenleg üres