egységben az erő
bogár család

KEZDETEK \\\\\\ NEHÉZSÉGEK \\\\ GONDOLATOK

A Sárréti Chilifarm 2012-ben nyitotta meg kapuit a közönség előtt, mint az észak-keleti régió egyik izgalmas családi vállalkozása. A megálmodott célok, végül az alig 1500 főt számláló Tetélenen valósultak meg, Hajdú-Bihar megyében. A Chilifarm nem csupán munkalehetőséget biztosít a helyi lakosoknak, de egyedülálló példaként szolgál minden fiatal vállalkozónak, ahogy a Bogár család fölépítette a vállalkozást.

Bogár Márk szerint „A család és a vállalkozás két külön szektor, még ha néha össze is ér, sosem szabad összekeverni a kettőt”. A siker persze családi érték, és összefogás, vagy egymás támogatása nélkül a siker nem jöhetett volna létre. A fiatal vállalkozó gyakran hivatkozik hálával nagyszüleire, akikkel gyermekkorában járt a piacra, vagy szüleire, kiknek tanácsai ma is fontos iránymutatóként szolgálnak a vállalkozásban. A kezdetekben jellemző anyagi nehézségeket, a Chilifarm, a család minden egyes tagjának bevonásával hidalta át, kezdve a az alapanyagok vásárlásától, a piaci rakodáson át, az installációk építésééig. A vállalkozás első évében már 30 különböző paprika fajta volt megtalálható a farmon, ami a piaci igények részletesebb ismeretével természetesen szűkült az évek során.

Az első év után indult egy új irányba a vállalkozás, amikor is, Bogár Márk aktívabban kezdett részt venni a cég működésében. Az ifjúság aktiválása, a 21. századi kommunikációs lehetőségek kiaknázását jelentette a vállalkozás életében, beleértve a közösségi média oldalakat és online blog szerkesztését. Temészetesen ez is a családi tradíciók és tanácsok mentén kikövezve. A növekvő média megjelenés néhány jeles példája a Chilifarm jelenléte a Gastroangyal című műsorban, majd a lehetőség hogy Rákóczi Ferenc éttermének készíthettek termékeket. 

2016-ban történt egy érzékelhetőbb generációváltás a vállalkozás életében, amikor is Bogár Márk átvette szüleitől az irányítást, ami nem csupán a modern kommunikációban jelentkezett.  A farm üzemeinek korszerűsítése, innovatív megoldások alkalmazása és a munkafolyamatok egyszerűsítése mind a családi vállalkozás törekvései közt szerepel. Az újításoknak köszönhetően növekvő igény és érdeklődés mutatkozik a termékek iránt, amiket legegyszerűbben a Chilifarm webshopjáról lehet megrendelni. A „magyar chiliről” hagyományos úton is kommunikál a Chilifarm. Termékeikről a televízióban és fesztiválokon is hallhattunk a közelmúltban. A vállalkozás többek között eljutott a „napfény városába”. Szegeden az ország egyik legnagyobb chili fesztiválján állhattak színpadra, és ismertethették meg termékeiket a közönséggel.

Célunk, az ország piacvezető vállalkozásává érni, és emellett építeni a nemzetközi kapcsolatokat.”

A Chilifarm 2016-ban eljutott az országhatárokon túlra is, és a Székelyudvarhelyi Őszi Vásáron is képviselhette magát, ahol, a chili paprika termelés újszerú megközelítése, szintén fölkeltette a helyi média érdeklődését. 

Kereskedelmi célok mellett, természetbeni haladásokat is fontos célként tűzte ki a vállalkozás. A következő évtől kezdve, hidropóniás rendszerben is szeretnének termeszteni, s ezzel tapasztalni a szabadföldi, fóliás és víz kúltúrás növények közti különbségeket. A modernizáció fontos részeként, telefonos alkalmazás segítségével lehet mérni, követni és tárolni a hőmérséletet, a napfény erejét és páratartalmat. Mindez elősegítheti a még hatékonyabb, és egészségesebb termeszést a vállalkozás számára.

A következő mérföldkő

Elsődleges információ források mint például szakmai konferenciák, kongresszusok és továbbképzések, egyre nagyobb teret nyernek világszerte. Ezt az irányt szeretné követni a Chilifarm is, ami innovatív megoldások mellett, egy konferenciaközpont létrehozását tervezi. A márka erősítése mellett, a farm szeretne élményekben gazdag lehetőséget biztosítani a látogatók számára, és ezzel a térség fejlődését is elősegíteni. Interaktív, szórakoztató programok keretein belül, előadások a chili paprika termesztéséről, marketing továbbképzések, zenei rendezvények, stand up előadások és gastro show-k várják majd a farm látogatóit, ezzel is színesítve az élményt, melyet magukkal visznek a vendégek.

A Sárréti Chilifarm az üzleti sikerek mellett nem feledkezik meg a társadalmi szerepvállalásról sem. A régió lehetséges fejlesztése fontos feladata a vállalkozásnak, ami csak magyar termékekkel dolgozik és termelőktől vásárol alapanyagot.

A KEMÉNY MUNKA GYÜMÖLCSE

A családi vállalkozás mára komoly hírnevet mondhat magáénak. Termékeik között kezdő és haladó kapszaicin-függők (igen, van ilyen) is megtalálják a nekik valót. Készítenek szárított, porított paprikát, savanyúságot, édességeket és szószokat is, óriási a választék, tessék csak kipróbálni. A csípőspaprikáknak is van ám olimpiájuk. Nem is egy! Évente több versenyt is rendeznek a világ körül. A Hot Pepper Awards például minden évben más termékcsoportra fókuszál, teszteltek már csokoládékat, savanyúságokat, sőt, még energiaitalokat is! Idén a konzervatív vonal mellett voksoltak, ezúttal a csípős szószok álltak sorba a világ legjobbja címért. A Sárréti Chilifarm is benevezett két szószt, a nemzetközi szinten is beszédes Chili Joker Killer Smile-t (Joker gyilkos mosolya chili), és a csak itthon sokatmondó nevű Levendurvá-t. A két szósz tarolt a mezőnyben. A Chili Joker Killer Smile elhozta a „Best Scorpion Pepper Sauce” (A legjobb scorpion- paprikaszósz) díjat. A scorpion paprika a világ legerősebb paprikája. Az Erős Pistát tessék megszorozni körülbelül háromezerrel – megvan? A Joker mosolya ezenkívül bezsebelt még két harmadik helyet és világelsőnek választották a „Pepper-based – Supershots” kategóriában! A Levendurva is remekül szerepelt, bronzérmet nyert a „Pepper blend”-ek között és ezüstöt a „Unique” kategóriában. Persze, aki nem hiszi, járjon nyugodtan utána. Érdemes végigkóstolni a Sárréti Chilifarm termékeit, aki még kezdő és bizonytalan, bátran forduljon a Bogár-családhoz, kedvesen elkalauzolják majd a chilik között. Kísérletezni, kóstolni szabad, egy dolgot azonban ne felejtsünk el: a kapszaicin sok mindenben oldódik, de hideg vízben nem. Szóval, ha lángol a torkunk, ne egy pohár vízzel próbáljuk enyhíteni az élményt, együnk inkább egy falat kenyeret vagy egy kanál joghurtot. Kalandra fel!

 

KÉRDÉSEK /// BOGÁR MÁRK VÁLASZOL 
Honnan jött a chilifarm ötlete?

A chilifarm ötlete édesapám fejében született meg 2011-ben, amikor a barátai Amerikából hazatérve meglepték őt Habanero chili paprikával. Gondolta, ha már rendelkezésére áll a chiliből megszedett mag, akkor miért ne lehetne megpróbálkozni a termesztésével? Magyarországon ekkor még gyerekcipőben járt a chili termesztése, mondhatni a műfaj eléggé szingli volt és szüleim nem riadtak meg az „úttörő” szereptől! De még mennyire nem riadtak meg!  Létrehoztak rengeteg munkával, kitartással és áldozattal egy olyan családi vállalkozást, melyet mostanra egy ország ismeri! Egy vállalkozást, akihez a New York Times írója is ellátogatott. Egy igazi magyar márkát, melyet Amerikában hamarabb díjaztak és értékeltek, mint saját hazájában! Egy lehetőséget egy olyan hátrányos helyzetű faluban, ahol a közmunka a legnagyobb reménység! Példát mutatnak mindennapi odaadásukkal, szorgalmukkal és munkájukkal a jelen elkényelmesedett generációjának!

Hogyan lett ebből vállalkozás? 

Roppant egyszerű! A kínálatunk, megjelenésünk és kommunikációnk hamar megragadta az akkor még Erős Pistát skandáló tömeget. Félreértés ne essék nem az Erős Pista érdemeit szeretném ezzel alább rendelni, hanem tény, hogy egy generáció nőtt fel vele, és ha csípős akkor az első gondolatuk a Pista volt. A helyi piacokon, fesztiválokon való pozitív visszajelzések alapján szüleim láttak fantáziát és lehetőséget a chilivel való munkában, és a chiliből készíthető finomságokban. Mindenképp meg szeretném említeni azt a mérhetetlen sok segítséget nagyszüleimtől, akik rengeteg tapasztalattal, tanáccsal és jó szóval egészítették ki, azt, amit mi most Sárréti Chilifarm néven egy ország elé helyezünk.

Mit kell tudnunk a chilipaprikáról?

Nem szeretnék semmi száraz, unalmas wikipédia szerű ismeretterjesztő sablon szöveggel untatni a kedves olvasót. Ha pedig mégis írnék, akkor az egy külön cikket érdemelne, ugyanis ez egy szép hosszú és részletes leírást érdemel, hogy még véletlenül se hagyjak ki semmit. Én nagyon sokat foglalkozok a témával az Instagram oldalamon, ahol termesztési tanácsoktól, recepteken át, a chili paprika fajták bemutatásáig és még sok más érdekes témát érintve mutatom be a saját szemszögemből mindent, ami a chilipaprikával kapcsolatos. 

Mennyire illeszthető be a magyar konyhába? Mennyire nyitottak rá a hazai fogyasztók?

Roppant egyszerűen. Szerencsére egyre nyitottabbak a chiliből készült termékek irányában a fogyasztók! Egyre több ízt, erősséget, karaktert ismernek meg és egyre több ételben merik felhasználni, akár a chilivel való főzés, vagy a kész étel mellé tálalás során. Igazából itt csak a fantázia szab határt, bár a mértékletességre igenis figyelni kell, de ha mindezt betartjuk, akkor akár még egy tejbegríz is fel lehet turbózni egy finom meggyes-rumos-fahéjas pikáns chili szósszal! 

Miben rejlik a jó chili titka?

Véleményem szerint a jó chili titka a termesztésétől, gondozásától és feldolgozásától függ. Csupán csak ennyi. Nem is olyan sok ez a három összetevő. De azért még megemlítenék néhány apró szösszenetet. Nélkülözhetetlen a megbízható, minőségi mag. A minden igényt kielégítő termesztő közeg, klíma, folyadék, levegő, szeretet! A szakértelem és a gondos törődés. A felhasználása szüret után pedig már nem ismer határokat! Ha nem hiszed lesd meg bátran a termékpalettánk! Nincs olyan íz, amit ne találnál meg, ha pedig mégis Instagram oldalunkon (@hungarianchilifarmer) reklamálhatsz! Várom üzeneted! 

Milyen termékszortimenttel indultatok és hová fejlődött ez mára?

Izgalmas utat járt be a termékpalettánk, de mostanra azt mondhatom, hogy megérkeztünk! Rengeteg segítséget kaptunk, kapunk, de most mégis valami újat szeretnénk mutatni a nagyérdemű közönségnek! A kínálatunk nagy fordulatot vesz idén, hisz körvonalazódott az igény, melyre az egyre jobban képzett kapszaicinfüggők kíváncsiak, és fantáziájukat izgalomba hozza. Kimondjuk, megszűnnek olyan termékeink melyek Amerikában díjat kaptak. Szeretnénk újítani, új termékeket bevezetni, és kicsit más irányokba is nyitni. Szeretnénk megosztani követőinkkel a szósz készítés fortélyait, recepteket átadni, és közösen együtt alkotni! De ez csak egy lehetőség a sok más ötletünk mellett.

Az íz vagy az erősség a fontosabb?

Számomra egyértelműen az íz! Nemsokára palackozzuk az új szószainkat, melyeknél erősen odafigyeltünk az összetevők karakterének megőrzésében, mely mellett a chili paprika íze és ereje érzéssel érkezik. Ízlések és pofonok, ez olyannyira szubjektív, mint a női ideáll.  Van akinek nincs, van akinek a szőke, kék szem, formás cici, de valakinek a vörös, göndör, barna szem jön be. A szószoknál is megosztó a vélemény. De én nyugodt vagyok. Nálunk mindenki megtalálja a női ideálját szósz formában.

Milyen kategóriák vannak?

Készítünk szószokat, krémeket, savanyúságot, őrleményeket, desszerteket, ropogatni való nasit. Igyekszünk mindent elkövetni ezzel a nagyszerű fűszerrel, amit csak lehet! De rendezünk erősevő versenyeket is, amelyek már az emberi tűrőképesség határát feszegetik. Na az mondjuk nagyon durva. Ott tényleg csak a teflonpofájúak érvényesülnek, és csak erős idegzetűeknek ajánlott. Na de ez már egy egészen más kategória. 

Hogyan születik meg egy új íz?

Minden új íz alapját egy bizonyos összetevő köré építünk. Ha meg van az alap, egyszerűen, mint a karácsonyfát feldíszítjük ízlés szerint. A meggyes szószhoz tudtuk, hogy passzolni fog a rum, a fahéj, vörösborecet. A mangós cucc, pedig kegyetlenül jól simul a vanília-curry fúzióval! Az uborkás rettenet pedig naná, hogy kaporral és lime-al lett összerottyantva! 

Mennyire fontos számotokra, hogy családi vállalkozásként működjetek? …és miért fontos?

Mint intim testrésznek a gyanta! Naná, hogy nagyon fontos! Bár a mekiben is addig volt kézműves hambi, amíg Ronald bácsi forgatta a húst. Attól még, mint üzlet, zakatol. Picit komolyabbra fordítva a szót, ezt senki sem tudná úgy csinálni, mint mi. Se kommunikáció, vásárló kezelés, vendéglátás, megjelenés és a többi. Ezt, ha nem szívvel és teljes odaadással és mint mondtam rengeteg áldozattal csinálod, akkor ugyanolyan középszerű fos leszel, mint amit egy vállalkozó se szeretne. Egy családi vállalkozást legalább olyan nehéz kiadni a kezed közül, mint a gyerekedet továbbtanulás előtt. Számukra hatalmas nehézség a megfelelő társ, segítő megtalálása. Mi nem munkatársat keresünk, mert, ha valaki kötelezőnek érzi, és csak a pénzért csinálja, akkor nem fogja azt a minőséget hozni, amit a vásárlóink elvárnak. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy gyerekkori barátom a diploma megszerzése után bizalmat szavaz nekem, és hisz a családunk munkájában! Így vele bővül idén a Sárréti Chilifarm csapata! Továbbá attól, hogy ez egy családi vállalkozás, nem szűkül be a kizárólag a családtagok munkájára. Egy profi raktár áll mögötte, ahol a teljes logisztika, komissiózás, szállítmányozás történik. A fejlesztői csapat rengeteg munkát vesz le a vállamról és kifogástalan munkát végezve azon van, hogy minél jobb és megbízhatóbb legyen az weboldalunk. Az idei évtől sikerült megegyeznem egy végtelenül rendes, profi és segítőkész lánnyal, aki átvette a személyes megjelenéseim koordinálását, menedzselését (Red Lemon Media). Nagyon összetett egy jól működő vállalkozás fenntartása. Izgalmas. Nem szabad elfelejteni dolgozni…

Milyen versenyeken, megmérettetéseken indultok? Melyik eredményetekre vagytok a legbüszkébbek és miért?

Én régen sokat jártam futóversenyekre, és mindig éremmel tértem haza. Nem, valahogy minket nem izgatnak fel a díjak. Őszinte leszek, én annak az embernek a véleményére adok, aki már hagyott nálam pénzt, azaz fizetett a szolgáltatásért, vagy termékért. Az, hogy kiküldök Amerikába 4-5 chili szószt, 100-150.000 forintért és jobb esetben haza hoz egy díjat, amit a magyar média nulla utánajárással vagy lehoz vagy nem, nem tartom büszkeségnek. Persze simogathatja az ember egóját, mert „nekem van már van, neked meg nincs”, de mivel vagy több?! Nem hiszem, hogy a díjak miatt alakulna ki a vásárlói hűség, szimpátia. Nem hiszem, hogy a díjak miatt fognak minket, márka mögötti dolgozókat szeretni, kedvelni. Nem hiszem, hogy a díjak kellennek a sikerhez. Nem hiszem, hogy jobb ízű lesz a Csak Norris tőle. Persze jól mutat egy facebook bejegyzésben, hirdetésben, palack oldalán, de a kutya se néz utána, hogy ki zsűrizte, mennyi résztvevő volt, milyen résztvevők voltak. Presztízs? Dehogy. Tudod mire vagyunk büszkék? Az emberekre, akik kíváncsian csengetek, hogy szétnéznének a farmon. És tudod mi az igazán menő? Ha 1 héten harmadjára jön vissza. Mire lehetnénk még büszkék? Arra, hogy egy teljesen független és erős médiát építünk Magyarországon chili témában. A vásárlóink visszajelzésére. A maroknyi 500 darab öt csillagos értékelésre facebookon. A rengeteg bíztató szóra, és támogatásra! Büszkeség számunkra a rengeteg bizalom! Hogy egy Lovász Domi hezitálás nélkül közös munkába vágott velünk. Hogy egy Fish! zenekar nevét adta a szószunkhoz. Hogy a Korhely Faloda hivatalos paprika szószát mi készíthetjük. Hogy családunkat kétszer is felkereste Borbás Marcsi a Gasztroangyal. Hogy a New York Times travel magazin írója ellátogatott hozzánk. Felesleges sorolni. Köszönjük, hogy vagytok nekünk és együtt tudjuk ezt a kitaposatlan utat törni! 

Milyen jövőbeli célok lebegnek még a szemetek előtt a vállalkozással kapcsolatban?

Tartani a minőséget!

Pin It on Pinterest